Kezdőlap » Értékesítés, marketing » Al Ries, Jack Trout: Marketingháború
A Marketingháború arról szól, hogyan alkalmazhatók a hadviselésben ismert taktikák és stratégiák a piaci versenyben. Amint a valóságos háborúkban, a marketing-hadviselésnek is több módja van. A szerzők négyet emelnek ki. Egy vállalat vezetésének az első és legfontosabb döntése, hogy a négy hadviselési stratégia közül melyiket választja.
A Marketingháború iskolát teremtő könyv. Tanácsai egyaránt szólnak marketing szakemberekhez, vállalkozókhoz, politikusokhoz és mindazokhoz, akik versenyhelyzetekben nyerni akarnak.
|
Tartalom: |
Bevezetés: a marketing valójában háború Ma már a marketing valódi funkciója nem az, hogy a fogyasztót figyelje; feladata, hogy túljárjon a versenytárs eszén, hogy bekerítse és legyőzze őt. Röviden, a marketing – háború, ahol az ellenség a versenytárs, és a fogyasztó a meghódítandó cél.
1. Két és fél ezer háborús év A marketing szakemberek sokat tanulhatnak a történelem híres ütközeteiből.
2. A túlerő szabálya Ez Clausewitz első szabálya. A nagy hal megeszi a kis halat. A nagy seregek legyőzik a kis seregeket. Ugyanígy van ez a marketingben is. A nagy cégek legyőzik a kis cégeket.
3. A védelem törvénye Clausewitz második szabálya az, hogy a védelem mindig előnyben van. Nincs katonai tábornok, aki olyan ütközetet kezdeményezne, ahol kicsi az esélye a győzelemre. Mégis, sok marketing tábornok indít támadást jó pozícióban lévő, védekező versenytárs ellen! Mint Cardigan Balaclavánál és Lee tábornok Gettysburgnál, sok marketing tábornok támad meg olyan ellenséget, amely számbeli fölényben van, ráadásul a magaslatot is birtokolja!
4. A verseny új korszaka A marketing sok kifejezését a hadtudományból kölcsönözték. (Marketinghadjáratot indítunk.) Úgy beszélünk és cselekszünk, mint egy tábornok – de messze nem úgy gondolkozunk és tervezünk. Itt az ideje, hogy a marketingműveleteknél a katonai stratégia szabályait alkalmazzuk, ezzel jelentősen növelve a siker esélyét.
5. A csatatér természete A marketingcsatákat nem a boltok és szupermarketek polcain vívják. Nem is a Detroithoz és Dallashoz hasonló városok utcáin. A marketingcsatákat a vevőjelölt koponyájában vívják. A koponya a csatatér. Olyan terület ez, amely ugyancsak bonyolult, és amelyet nehéz megismerni.
6. A stratégia négyszög A marketingháborúnak nem csupán egy stratégiája van. Négy van belőle. AZ első és legfontosabb döntés, amit meg kell hoznunk: melyiket alkalmazzuk. Legyen bármi is a termékünk, választásunk attól függ, hogy a stratégiai négyszög melyik negyedében vagyunk.
7. A védekező háború szabályai Védekező marketingháborút csak a piacvezető folytathat. Három szabálya van. Közülük a legmeglepőbb: Önmagadat kell megtámadnod, nem az ellenségedet!
8. A támadó háború szabályai Támadó marketingháborút a mezőny második és harmadik cége tud sikerre vinni, de csak akkor, ha alkalmazza a kulcsszabályt: megtalálja a gyengeséget a piacvezető erősségében, és ott támad!
9. Az oldaltámadás szabályai A marketingháború legkreatívabb módja az oldaltámadás. Eddig a legnagyobb marketingsikereket oldaltámadással érték el.
10. A gerillaháború szabályai A marketingháború résztvevőinek zöme – gerilla. A kisebb cégek nagyon sikeresek tudnak lenni, feltéve, ha nem próbálkoznak meg szembeszállni területük óriásaival.
11. A kólaháború Úgy tűnik, a Pepsi-Cola legyőzi ősi ellenfelét, a Coca-Colát. Ennek fő oka, hogy a Coke nem elég eredményesen alkalmazza stratégiai előnyeit.
12. A sörháború Úgy tűnik, a sörpiac konszolidálódik. Olyan időben, amikor a kisebb versenytársaknak összpontosítaniuk kellene erőiket, ők épp az ellenkezőjét teszik.
13. A hamburgerháború A McDonald’s továbbra is uralja a hamburgerpiacot, de a Burger King és a Wendy’s pozíciókat nyertek, a marketinghadviselés klasszikus szabályainak köszönhetően.
14. A számítógép-háború Egyetlen cég sem folytat marketingháborút olyan magas színvonalon, mint a Nagy Kék. De még az IBM is pofára eshet, ha olyan területen próbál versenyre kelni, amelyen idegenül mozog.
15. Stratégia és taktika Mint ahogyan a formának követnie kell a funkciót, a stratégiának is a taktikából kell kiindulnia. Vagyis a stratégia végső és egyetlen célja – taktikai eredmények elérése. A stratégiát alulról felfelé kell kifejleszteni, nem pedig fordítva. Csak az a tábornok tud eredményes stratégiát kidolgozni, aki jól ismeri, mi történik a csatatéren.
16. A marketing tábornok A mai piacnak több tábornagyra, több olyan emberre lenne szüksége, aki meri vállalni a felelősséget, hogy egy átfogó marketingprogramot megtervezzen és végigvezényeljen. A jövő marketing tábornokának jellemzője a rugalmasság, a bátorság és a merészség.
Tárgymutató
|
A szerzőkről: |
Al Ries és Jack Trout az Egyesült Államok talán legismertebb marketingszakemberei. New York-i székhelyű cégük, a Trout &Ries Inc., olyan vállalatoknak dolgozott, mint a Burger King, a Chase Manhattan, a Citicorp, a Digital Equipment, az IBM, a Paramount. |