Annak érdekében, hogy megkönnyítsük látogatóinknak a webáruház használatát, oldalunk cookie-kat használ. Weboldalunk böngészésével Ön beleegyezik, hogy számítógépén / mobil eszközén cookie-kat tároljunk. A cookie-khoz tartozó beállításokat a böngészőben lehet módosítani.

Kezdőlap » Személyiségfejlesztés » Kaszás György: Gondolkodjunk, mert vagyunk! - 12 kreatív problémamegoldó módszer


        

Kaszás György: Gondolkodjunk, mert vagyunk! - 12 kreatív problémamegoldó módszer

Raktáron

 

Termékfigyelő
Cikkszám: 9789633040614
Kiadás éve: 2011
Oldalszám: 424
Méret: 145*210
Alapár 3 500 Ft
Ár (nettó) : 2 833 Ft
Ár (bruttó) (5 %):
2 975 Ft

Vásárolni kívánt mennyiség:
  db  

Mr. MindMap, vagyis Tony Buzan a 2006-os londoni Education Show-n tartott előadásában egy, az emberi kreatívkészség és az életkor viszonyát vizsgáló kutatásra hivatkozva arról beszélt a jelenlévő pedagógus közönségnek, hogy az óvodások 90-95%-os kreatívkészsége általános iskolás korukra 70-75%-ra, gimnazista éveikre 40-50%-ra, egyetemi létük idejére 20-25%-ra csökken, míg az ún. felnőttek átlagos kreatívkészség-foka 10% alatt van.


George Land, az Arizona Innovation Institute társalapítója egy hosszú távú kísérletben 1600 ötéves gyerekkel végeztette el a NASA kreativitástesztjét. Ugyanezt a panelt újratesztelte tíz- és tizenöt éves korukban. Az ötévesek eredménye 98% volt, míg a tízéveseké 30%, a tizenöt éveseké pedig 12%. Ugyanaz a teszt 280 ezer felnőttnél átlagban 2% eredményt (?) hozott. A kísérletet és tanulságait később több helyen, például a Grow or die (Fejlődni vagy meghalni) című könyvében is publikálta.

 

Ehhez vedd hozzá, hogy az Egyesült Államok Népszámlálási Hivatala szerint 2009-ben 516 millió 65 évnél idősebb ember élt a Földön. Ez a szám 2050-ig várhatóan megtriplázódik, és 1,53 milliárd ember életkora haladja majd meg a 65 éves életkort. Ugyanebben a periódusban a 15 év alattiak száma mindössze 6%-kal növekszik. Az idős emberek már 2017-ben többen lesznek, mint az öt év alatti gyerekek. Mit jelent ez? Az emberi faj válságát. Elromlott az útjelző műszerünk. Nem előre mutat, hanem lefelé. Öregszünk, és a kreatív ember nemsokára veszélyeztetett fajjá válik a bolygónkon. Hozzáteszem, ezzel a kreativitáscsökkenési trenddel mindenki tisztában van. És természetesnek veszi. Na, ez az igazi tragédia. Woody Allen megjegyzését juttatja az ember eszébe, miszerint:"Sokkal inkább, mint valaha, az emberiség válaszút előtt áll. Az egyik ösvény kétségbeeséshez és végső reménytelenséghez vezet. A másik a teljes pusztuláshoz. Imádkozzunk, hogy bölcsen a helyes utat válasszuk!"

 



Gondolatok a témával kapcsolatban:

 

Az embert nem a gondolkodás tette emberré, hanem az előrevivő kreatív gondolkodás, amelynek lényege az újdonságérték és a használhatóság.

 

Nemcsak a történelmi léptékű tévedések hosszú sora, de mindennapjaink apró tanulságai is folyamatosan azt bizonyítják, hogy nem a gondolkodás kerül sokba, hanem annak hiánya.

 

A kreatív problémamegoldás az, amikor tudatosan elkerüljük a jól bejáratott gondolkodási főútvonalat, miközben az ötlethez vezető utat nem ismerjük.

 

Az eredményes és élvezetes problémamegoldás alapfeltétele a két agyféltekés gondolkodás.

 

A bal agyféltekés képességekre koncentráló oktatás, és az ember gyárilag két agyféltekés mivoltának paradoxonát magunk is feloldhatjuk, ha a szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek alapján kialakítjuk egyéni gondolkodási technikáinkat.

 

A kreatív problémamegoldó módszerek nemcsak az alkotás különböző területein, hanem a magánéletben és a munka világában is rendkívül hasznosak.

 

Tartalom:

 

Előszó

 

BEVEZETÉS


Amivel nem dicsekedhetünk 
Mit is tehetünk? 
Két agyféltekés kreativitás 
Kinek is szól ez a könyv? 
Magad, uram, ha szolgád nincsen 
Szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek 
A tiszta tizenkettő

 

AGY! KREATÍV VAGY?


A kreatív gondolkodás érték 
Mélységek • Magasságok 
Miről is van szó? 
A három összetevő 
Ki kreatív? 
Miért sajátítsunk el kreatív problémamegoldó módszereket? 
Mi a szabályozott kreatív problémamegoldó módszerek lényege?

 

1. A FÓKUSZMEGHATÁROZÁS MÓDSZERE


A fókusz maga az élet 
A fókusz világa - a világ fókusza 
A gondolkodás napi gyakorlata: a fókusznélküliség 
A fókusz, az elhanyagolt 
És már megint az oktatás 
A módszerek 
A lényeg

A területfókusz • A célfókusz

Hogyan használjuk?

Határozzuk meg az alapproblémát többféleképpen! • Képezzünk célfókuszokat!

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

2. A MIÉRTSOROZAT-MÓDSZER


Az athéni tanár 
A régi rigmus 
Az őspillangó 
A pillangóhatás 
Toyoda 
A lényeg

Minden idők legfontosabb találmánya • Nem fejlődhetünk • Az 5 miért

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései • Valós ok nélkül: fabatka • A miértfa

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

3. A HALSZÁLKAMÓDSZER


A felsőalsók rejtélye 
Buddha törvénye 
Ishikawa módszere 
A lényeg

A kreatív használat lehetőségei

Hogyan használjuk?

A folyamatosan bővülő haladási mód • A közvetlen ötletgyűjtés utáni rendszerező és részletező mód • A karácsonyfa-használati mód

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

4. A BRAINSTORMING-MÓDSZER


Az élet tele van brainstorminggal 
A görögök 
A fizikusok 
Osborn 
Az elnevezés 
A mai általános gyakorlat 
Rémstorming 
A lényeg

Hogyan használjuk?

Az Osborn-féle hagyományos módszer • A brainstorming egyéb formái

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

5. A HAT KALAP MÓDSZER


Harcoskodás és arcoskodás 
A koinónia 
Alex Osborn, a „tettestárs” 
Miki egér nemzőatyja 
De miért van nélkülözhetetlenül szükségünk rá?
Az érvek és az érvelés elfoglalták az életünket 
A hagyományos, pusztán érveken alapuló gondolkodás veszélyei

1. Az érv-ellenérv önmagában alkalmatlan 
2. Az érv a harc eszköze 
3. A gondolkodási irányok ütközése 
4. Az agy kémiája 
5. Az ego harca az érvényesülésért

A lényeg

A kék kalap • A fehér kalap • A piros kalap • A sárga kalap • A fekete kalap • A zöld kalap

Hogyan használjuk?

Az alapvető szempontok • A lehetséges kalapsorrendek • A folyamat lépései • Egy személyes megjegyzés

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

6. A MIND MAP-MÓDSZER


A név és jelentése 
Az agyról valamit 
A lényeg

A szekvenciális lejegyzés • A sugaras gondolkodás és az elágazódás • Az elágazásokkal működő asszociációgépezet

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

7. A MANDALAMÓDSZER


A mágikus, spirituális kör 
A lényeg

A mandala mint gondolkodási keret

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései

Mikor érdemes használnunk?

Néhány példa a hagyományos mandalasablon használatára • Egy speciális használati terület: a SWOT-analízis • Egyéb területek, ahol a tábla használata nem kötelező

Összegzés

 

8. A VÉLETLENSZERŰ BEHATÁS MÓDSZERE


A véletlenszerű felfedezések 
A lényeg

A kontextusok tudatos változtatása: sématörés, sokszínűség • Logika helyett tapogatózás

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései • A megfelelő motívum kiválasztása • Asszociációk, ötletek • A véletlenszerű behatás módszerének szabályai

Mikor érdemes használnunk?

Milyen feladatoknál? • Milyen helyzetekben?

Összegzés



9. A PROVOKÁCIÓ/ELMOZDULÁS MÓDSZERE


A kertek alján sokszor hamarabb érünk oda 
A lényeg

A provokáció • Az elmozdulás

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései • Didaktikus használat kontra automatizmus • Két fontos szempont

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

10. A SCAMPER-MÓDSZER


Minden új a régire épül 
Osborn kérdéslistája 
Az Eberle-féle SCAMPER 
Michalko agypakkja 
A lényeg

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései • A SCAMPER-módszer szabadsága

Mikor érdemes használnunk?

Termék- és szolgáltatásfejlesztés • Stratégiai döntések előkészítése • Alkotói munkák • Reklámötlet-generálás • A Walkman esete • A SCAMPER legújabb megjelenési formája

Összegzés

 

11. AZ ÖTLETMÁTRIXMÓDSZER


Leonardo da Vinci variánsai 
Zwicky, akinek a szürkeállománya is színes volt 
Az ötletláda és a heurisztikus gondolkodási módszer 
A lényeg

Áttekinthető viszonyok és kapcsolatok

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései • Minél merészebb a kapcsolat, annál eredetibb az ötlet

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés

 

12. AZ ÖTLETBŐL ÖTLET MÓDSZER


Helyettesítő ötletek 
Az „egy is elég” bolygója 
A dilemma típusú alternatívák 
A változatok tudatos képzése 
A megoldás: az ötletből ötlet módszer 
A lényeg

Mindig lehet még jobb • Fix pontok nélkül zátonyra futhatunk • A mögöttes koncepció mint fix pont

Hogyan használjuk?

A folyamat lépései • Az ötlet/alapelv sorozat technikája

Mikor érdemes használnunk?
Összegzés


Utószó 
Jegyzetek 
Név- és tárgymutató

FELHASZNÁLÓINK VÉLEMÉNYEI

Még nem érkezett hozzászólás. Legyen Ön az első, aki hozzászól! Írja meg kérdését, észrevételét!

ZThiNTQ
Termékfigyelő
Watch DOG


Tájékoztatást kérek e-mailben az alábbi esemény(ek)ről:


       Ha a termék ára ez alá csökken: Ft

        Ha a termék elérhetővé válik készleten


E-mail címem: